NYHEDER OG MEDDELELSER

Sommerudflugten 2020

Som lovet i sidste nr. af Briefing, følger her rejseprogram, pris, tilmelding m.m.

Vi mødes til morgenkaffe, samt et rundstykke i Marinestuen, lørdag d. 13. juni 2020, kl. 08.00. Kl. 08.30, prc! er der afgang mod det nordjyske og Voergaard Slot, hvor vi skal være fremme kl. 11.00.

Her bliver vi delt i to hold med max. 20 gæster på hvert hold og med to guider på hvert. Første hold sendes af sted ca. kl. 11.00 og andet hold femten minutter efter. I bliver altså ført gennem hele slottet under kyndig vejledning og fortælling om slottet og dets betydning for store dele af Nordjylland og Vendsyssel.

Rundvisningen vil vare ca. 1 time. Har i muligheden er det en god idé, at læse om slottet- via www.voergaardslot.dk - det vil gøre det lettere at følge guidernes fortællinger.

Efter endt rundvisning "angriber" vi igen bussen, som bringer os til Hals Marineforening, hvor vi skal nyde en god frokost, samt hygge os med vores kammerater i Hals Marineforening.

Derefter ruller vi til færgestedet, hvorfra vi bliver færget over Limfjorden til Egense (der er ikke toldfri handel ombord). Vi fortsætter mod syd med Kattegat på vores venstre side og på vores højre side store dele af Vildmosen - en meget smuk rute - videre til Hadsund via Visborggaard Slot og den store gravsten over den hvide hest, som bragte Kong Christian X over grænsen ved Genforeningen i 1920, hesten VAR hvid og ikke kalket. Hesten var leveret fra Visborggaards stalde hvor den også endte sine dage, hvorefter den blev begravet ved den store sten, med undtagelse af den ene hov, som blev omdannet til penneholder og i dag befinder sig i Christian X's mindestue på Amalienborg.

Vi fortsætter over broen og følger Mariager Fjord til byen af samme navn, hvorfra vi styrer direkte til Marinestuen i Aarhus hvor jeg regner med at vi ankommer ca. kl. 18.00.

Prisen for hele herligheden andrager 300,00 kr., som skal betales ved tilmelding senest onsdag den 27. maj.

Tilmeldingslisten vil blive lagt frem i Baren ca. 1. april.

Der bliver plads til ca. 40 personer og tilmeldingen er bindende.

Udflugten er kun for medlemmer med en ledsager (hustru, partner, kæreste).

Erik Maarvig

Using Format